הצעד הראשון לשינוי הוא בקבלת החלטה לשנות

להורים ולמשפחות

אין זה נסתר מעין שקיים צורך הולך וגובר של הורים לקבלת כלים יישומיים לטיפול בקשיי התנהגות המוצגים על ידי ילדים ובני נוער במסגרות החינוכיות השונות (וכן חברים, בית הינו מסגרת חינוכית. ומן הראוי שיהיה מסגרת נעימה, חמה, אוהבת ומחבקת בעודה מחנכת). כמות ההורים, הסבתות והסבים, המחנכות והמחנכים הנתקלים בהתנהגויות למולן הם עומדים מתלבטים, תוהים ולעיתים לצערינו אף חסרי אונים וזועקים לעזרה, הולכת וגדלה. עבורם ובשבילם אנחנו כאן לתת כתף, עצה והכוונה, להרגיע שיש פתרון, ובעיקר לעזור ולשפר את המצב, כי אצלינו לא מדובר רק בשיחות ודיבורים ולא תמצאו ססמאות. אנחנו מתמקדים במה ניתן וצריך לעשות. במסגרת הרצאות, סדנאות וייעוץ אישי אנו מעניקים להורים ולבני הבית כלים יישומיים לשינוי התנהגות, אינטראקציות ואווירה, במסגרת החשובה לנו מכל – בביתינו שלנו עם האהובים עלינו מכל – ילדינו ובני משפחתינו.

על טיפול בקשיי התנהגות בקרב ילדים ובני נוער: קשיי התנהגות מוצגים על ידי ילדים ונוער בבתים רבים ובמסגרות חינוכיות שונות אחרות. הם מופיעים בגילאים שונים, בעוצמות שונות ובמצבים שונים. לעיתים הם יתפתחו בהדרגה, ולעיתים יופיעו במפתיע לכאורה ללא כל התראה. טיפול בקשיי התנהגות במרכז הישראלי לטיפול התנהגותי מבוסס על תחום מדעי מוכח בפסיכולוגיה התנהגותית הנקרא ניתוח התנהגות יישומי (Applied Behavior Analysis). לפי גישה זו בעוד קושי התנהגותי ייתכן ונוצר על רקע קשיים אובייקטיבים כאלה ואחרים, המפתח לטיפול יעיל בו וביצוע שינוי התנהגותי נמצא בהנחיית הסביבה המשמעותית לתגובות נכונות ואפקטיביות להתנהגות, ולא בגורמים נסתרים בלתי נגישים המצריכים שינוי במעמקי נפשו של הילד או המטופל. הגישה הטיפולית בה אנו נוקטים בוחנת לעומקו של עניין את התנהגות הילד, את הנסיבות בהן היא אינה ראויה ואת תגובות הסביבה ומקורות החיזוק להתנהגות, והם הגורמים בהם יתבצע שינוי לשם לימוד מיומנויות הכרחיות והרגלי התנהגות שונים ומיטיבים.

מילה על איבחונים: כיוון שבימינו קשיי התנהגות המוצגים על ידי ילד או נער לרוב מובילים את המערכת להמלצה לביצוע איבחון, חובתינו להתייחס במילה לעניין. איבחונים כשמם כן הם, הם מאבחנים קושי אובייקטיבי כלשהו ובכך חשיבותם. כבודם של האיבחונים במקומם מונח, באמצעי לאיבחון קושי נקודתי, אך אין לראות בהם אמצעי לשינוי התנהגותי. הכרה בקושי הינה חשובה, אך חשוב מכך לדעת כיצד להתמודד עם הקושי וכיצד להמנע מלהפכו להסבר להתנהגות לא נאותה. קשיי התנהגות רבים אמנם נובעים בתחילה מקושי כשלהוא או מחוויית תסכול כזו או אחרת, אך המשך הופעתם אינו נגרם בהכרח מאותו הגורם, כי אם מתוצאות ההתנהגות על ידי הסביבה, והלמידה שהתרחשה כתוצאה מכך. חשוב כי הורה הפונה לביצוע איבחון יהיה מודע לכך שבביצוע האיבחון ישנה חשיבות לצורך הבנת קיומו של קושי אובייקטיבי, אך אין לראות בו אמצעי לפתרון בעייה התנהגותית ואין לתלות בו תקוות שווא לשינוי התנהגות הילד. שינוי התנהגותי אינו מתרחש כתוצאה מכך שמכירים בקושי, הוא מצריך יותר מכך. בטיפול התנהגותי אנו כמובן מתייחסים למצבי קושי והתמודדות עם תסכול, ומוודעים כי כל מטלה שמציבים בפני הילד הינה בתחום מסוגלותו, אך אנו עושים זאת תוך בניית תוכנית התערבות מקיפה, הכוללת רכיבים המתייחסים להיבטים ההתנהגותיים ותוצאותיהם בכללותם, ואין אנו מבודדים קושי כזה או אחר כגורם היחידי להתנהגות היעד לשינוי.

ייעוץ פרטני: הייעוץ הפרטני לטיפול בקשיי התנהגות של ילדים ונוער מתבצע על ידי מנתחי התנהגות שעברו הכשרה מקיפה בטיפול בקשיי התנהגות של ילדים ונוער. המפגשים מתקיימים בקליניקות בנוכחות ההורים, המקבלים הדרכה לביצוע אינטראקציות נכונות ומקדמות עם ילדיהם, במטרה להקנות להם כלים ייחודיים להתמודדות עם קשיים אותם חווים ולהתנהלות נכונה בהמשך דרכם העצמאית.

הרצאות וסדנאות

הרצאה להורים בתחילת הדרך – איך להמנע מטעויות ולהתחיל ברגל ימין.

הרצאה להורים למודי נסיון – רוצים שינוי באינטראקציות עם הילדים, מאיפה מתחילים.

הרצאה לכלל ההורים – עקרונות בסיסיים בהורות, לעבוד נכון ולהמנע מטעויות.

סדנא להורים – "משנים את חוקי הבית".

"זיכרו כי בהתנהגותו של כל אחד תלוי גורל כולם"  (אלכסנדר מוקדון).